مديريت فرايندهاي استراتژيك در صنايع نوظهور رسانه اي- مقدمه مولفين

این کتاب درباره این است که چگونه مدیران با استراتژی کار می کنند. این کتاب محصول پروژه دو ساله تحقیق عملی در دو روزنامه بزرگ نروژی و یک شرکت رسانه ای گرافیک است. این شرکت‌ها در یک چیز مشترکند و آن اینکه تغییرات جدی را تجربه کرده اند. ما در این کتاب از توضیح زمینه کسب و کار در صنعت رسانه شروع کردیم و به این سوالات پرداختیم: در صنعت رسانه های جدید چه می گذرد؟ چگونه می توانیم یک چنین صنعت در حال ظهوری را بشناسیم؟ ابعاد واقعاً مهمی که در این زمینه باید بشناسیم چیستند؟ مبتنی بر این درک مفهومی ما باید این کتاب را بر اساس فرایندهای سازمانی که لازمه پیشرفت یک شرکت از نظر تفکر استراتژیک و مدیریت فرایند استراتژیک هستند تهیه می کردیم. اما در تحقيقي كه در آن سه شرکت رسانه ای داشتیم دریافتیم که یک جنبه بسیار مهم و اساسی در ایجاد یک…

كتاب تاريخ اجتماعي رسانه ها منتشر شد

خبر چاپ كتاب تاريخ اجتماعي رسانه ها ترجمه دكتر نمك دوست را همين حالا در مدرسه همشهري ديدم و ذوق كردم. سال گذشته بود كه در يك بعدازظهر به ديدن دكتر نمك دوست عزيز رفته بودم و او از ترجمه اش و زحماتي كه براي آن كشيده بود مي گفت. اينكه چه پانويس ها و توضيحاتي را اضافه كرده و حتي اينكه كتاب براي چاپ آماده بوده اما چون ويراست جديدي دوباره از آن منتشر شده باز از نو كتاب را كار كرده با تكمله هاي تازه تا كاري با وسواس و جامع به دست دهد. آنروز يادم هست كه دكتر با شور از عكس ها و پانويس هايي كه اضافه كرده و حكايت هاي خواندني تاثير قطار در غرب و … سخن مي گفت. مي توانم گفت نسخه فارسي اين كتاب سه مولف دارد و سومين آن دكتر است. از آن تاريخ اما بيش از يك سال مي گذرد. حالا…

مقالاتم در همشهري

انبوه سپاري و اجتماعي شدن خبر تسهيل گري در برابر دروازه باني خبر دغدغه هاي مديريت رسانه خبرنگاري، حركت بر لبه تيغ ۶ توانمندی حیاتی برای برتری رسانه ای قواعد نوشتن برای تلویزیون طراحی اداری در شرکت های رسانه ای شهروندان در اتاق های خبر خبرنگاری کوله پشتی رویکردهای گوناگون درمدیریت رسانه ده نکته ساده درباره مصاحبه خبرنگاری شبکه ای اصول ۹ گانه روزنامه نگاری خبرنویسی برای وب تئوری گارد داگ چیست؟ موانع آموزش ارتباطات در ایران کویکی شکستن مرزهای فناوری روزنامه نگاری مردم نگارانه چیست؟ نشریات رایگان به عنوان یک کسب و کار رسانه ای سنخ شناسی وبلاگ های روزنامه نگاری مدیریت رسانه؛ ریشه و پیشینه فوکو قدرت رسانه (در باشگاه اندیشه) ارتباطات و توسعه    

حرف نسيه و پيشنهاد نقدـ در مورد مصاحبه انتقادي دكترآشنا

مصاحبه دكتر آشنا با ماهنامه مديريت ارتباطات در مورد عملكرد صدا و سيما را پيشنهاد مي كنم اگر نخوانده ايد حتماً مطالعه كنيد. البته جاي نقد و بحث بسيار دارد چون به گمانم ايشان فارغ از عوامل محيطي به نقد عملكرد صداوسيما پرداخته اند. هر سازماني در ظرف شرايط سياسي فرهنگي و اقتصادي محيطي تنفس مي كند و آقاي دكتر آشنا خوب مي دانند كه صداوسيما محصول ساختار سياسي خاص كشور است. كدام سازمان و نهاد و وزارتخانه است كه عملكردش در قبال هزينه هايش قابل دفاع باشد كه صداوسيما نيست؟! يك بخشي از اين ناكارامدي به مديران بر مي گردد و يك بخش عظيمترش به عوامل ديگر! چندي پيش يكي از مديران وزارت نيرو مي گفت ما در استان چندين پيشنهاد براي صرفه جويي آب داديم اما گفتند اين پيشنهادها نتايجش مربوط به ۱۰ سال ديگر است و به درد دوره ما نمي خورد! آيا قابل محاسبه است كه…

انبوه سپاري و اجتماعي شدن خبر

دكتر شكرخواه در سخنراني خود در همايش رسانه هاي اجتماعي اشاره‌اي به مفهوم انبوه سپاري داشتند و فرمودند كه من در فارسي نديدم كسي در اين مورد كار كرده باشد. از همانجا كنجكاو شدم در مورد انبوه سپاري و روزنامه نگاري در فضاي مجازي مطالعه‌اي كنم. البته متاسفانه كارهاي عقب افتاده‌اي كه هميشه دارم و خودم هم گاهي اولويت بندي نمي كنم، ارضاي اين كنجكاوي را اندكي به تعويق انداخت. در نهايت مطلبي نوشتم با عنوان «انبوه سپاري و اجتماعي شدن خبر» و منظور اين است كه انبوه سپاري باعث اجتماعي شدن خبر شده است. براي خودم كه جالب بود اميدوارم براي دانشجويان و علاقه‌مندان هم مفيد باشد. انبوه سپاري و اجتماعي شدن خبر مدرسه همشهري

كتاب مدیریت فرایندهای استراتژیک در صنایع نوظهور رسانه ای منتشر شد

کتاب مدیریت فرایندهای استراتژیک در صنایع نوظهور رسانه ای منتشر شد. این کتاب در مورد مسائل جدید و رویکردهای نوین گفتگو محور در مدیریت استراتژیک در صنعت در حال تحول رسانه است. شش فصل كتاب عبارتند از: از بين رفتن مرزها و وضع قواعد جديد، مواجهه با چشم انداز در حال ظهور رسانه ۱ و ۲، زبان و گفتگو به عنوان بخشي از فرايند استراتژيك و پيشبرد فرايند استراتژيك از طريق مديريت گفتگو. اين كتاب بر اساس تحقیق دو محقق نروژی است که با ترجمه بنده و دوست عزیزم جناب دکتر حسینی دانا از سوي معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد واحد دماوند منتشر شده است و فکر کنم در فروشگاه دانشگاه آزاد در میدان انقلاب موجود باشد. با توجه به اولين كار ترجمه زحمت زيادي براي اين كار كشيده ام. فقط اميدوارم با توجه به اندك بودن كتب منتشر شده در زمينه مديريت رسانه، اين كتاب براي علاقه مندان مفيد باشد.

کره شمالي برنامه هسته اي دارد، ولي کره جنوبي رسانه دارد

نيويورك تايمز امروز مقاله اي دارد كه نقل قولي در آن است كه براي ما فوق العاده مي تواند درس آموز باشد. ماجرا از اين قرار است كه جانگ جين سونگ شاعر و مداح دربار رهبر سابق و اسطوره اي کره شمالي يعني کيم جونگ ايل كه در سال ۲۰۰۴ موفق به فرار از اين كشور و پناهنده شدن به كره جنوبي شده است همه زندگي اش شده شعر سرودن در مورد وضعيت مردم در كره شمالي. كشوري منزوي و فقير و محصور در يك ايدئولوژي ماركسيستي. شعرهاي او حكايت كوچه پس كوچه هاي تلخ خاطراتش در كره شمالي است. اين شاعر کره اي گفته:« زندگي مردم کره شمالي زندگي نيست بلکه تحمل زندگي است.» جانگ حالا در جشنواره جهاني شعر در لندن حضور دارد. جمله اي كه در اين گزارش برايم خيلي جالب و جذاب بود و مرا به نوشتن اين پست واداشت اين جمله اوست : « کره…