تحولات اتاق خبر

مطلب تازه ام در همشهري آموزش درباره تحولات اتاق خبر است. تحولاتي که در پي

پیشرفت‌های فناوری دیجیتال و گسترش روزافزون دسترسی به جهان مجازی، در اتاق‌های خبر بوجود آمده است.

اين مطلب هم مثل ديگر مطالب ترجمه و تلخيصي است از تحقيقي مفصل که اينبار براي بررسی تحولات اتاق‌های خبر در آمریکا، محققین موسسه پیو با همکاری محققین مرکز تحقیقات پیمایشی پرینستون در بهار سال ۲۰۰۸ اين تحقیق را انجام دادند.

در این تحقیق سردبیران ۲۵۹ روزنامه از ۱۵ شهر مختلف ایالات متحده آمریکا به پرسشنامه‌ای اینترنتی در مورد تحولات اتاق خبر در سه سال گذشته پاسخ دادند. البته مصاحبه هایی نیز برای بررسی عمیق تر برخی داده های حاصل از پرسشنامه انجام گرفت. این تحقیق، یکی از بزرگترین تحقیقات سال‌های اخیر در موسسه پیو به شمار می رود. یکی از هر پنج روزنامه سراسری یا ملی (۱۲۱۷ روزنامه) در این تحقیق شرکت کرده اند. بیش از نصف روزنامه ها بیش از صد هزار تیراژ دارند. و حدود یک سوم شان بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تیراژ دارند. اگرچه نتایج این تحقیق بیشتر ناظر بر رسانه های آمریکاست و در آنجا صدق می کند اما برخی دستاوردهای تحقیق بی شک برای دانشجویان و دست اندرکاران رسانه‌های ما نیز پند آموز است. آنچه در پی می آید نگاهی اجمالی به نتایج این تحقیق است.‌ به طور کلی این تحقیق شش محور را مورد بررسی قرار داد که هر مورد را به اجمال مرور می کنیم.

*کاهش نیرو

*تغییر محتوا

*تغییر در اتاق خبر

*تاثیر وب

*شهروندان در اتاق های خبر

*آینده

 

ادامه مطلب

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *