شبکه های اجتماعی در سازمان های رسانه ای

وبگردی و مطالعه رویدادها و مباحث رسانه ای، یکی از سرگرمی های من بوده و هست. اما در عین حال همیشه تلخی های خاص خودش را هم دارد، فقط کمی اگر آدم درنگ کند به فاصله ای که دارد مدام بیشتر و بیشتر و بیشتر می شود.  
امروز صنعت رسانه وارد دورانی شده است که دیگر باید فیس بوک و توییتر را در سازمان های خبری جدی گرفت. برای مثال سازمان رسانه ای نیویورک تایمز که نامی پرآوازه و دیرپا در صنعت روزنامه است، یک سردبیر برای رسانه های اجتماعی هم استخدام کرده است. در حال حاضر نیویورک تایمز در بین صد کاربر برتر توییتر (بر اساس تعداد دنبال کننده ها) جایگاه سی و هشتم را دارد. برای کامیابی در محیط در حال تحول رسانه ای امروز حضور فعالانه در رسانه های اجتماعی گریزناپذیر است. جان لندمن در ایمیلی به اعضای تحریریه برای معرفی جنیفر پریستون به عنوان سردبیر جدید رسانه های اجتماعی گفته است که امروزه مخاطبان دیگر کار ما را تنها از طریق سایت و یا از طریق خرید روزنامه نمی بینند بلکه از طریق یاداوری ها و سفارش های دوستان و همکارانشان دنبال می کنند. پس این خیلی مهم است که بیاموزیم چگونه این افراد را بیابیم و به خوبی به آنها خدمات ارائه کنیم …  
اصلاً وقتی نیاز به رشته ای به نام مدیریت رسانه به عنوان رشته ای دانشگاهی در امریکا مطرح شد که سازمان های رسانه ای به دلیل ورود فناوری های دیجیتال و مباحث همگرایی، از نظر بازار رسانه ای، از جهت تولید رسانه ای، از نظر ساختار سازمانی و …  با پیچیدگی ها و دشواری هایی روبرو شدند. برای حل این مشکلات تحقیقاتی انجام شد و ادبیاتی آکادمیک شکل گرفت.
امروزه رسانه های اجتماعی ابعاد تازه ای به سازو کارها و نیز کارکردهای صنعت رسانه می دهند. با گسترش و دامنه داری روزافزون رسانه های اجتماعی، صنعت خبرنگاری مرزهای در حال ظهور یافته است، چیزی که بر طبیعت این محیط، تکنیک های این حرفه و در نتیجه کارکردهای اجتماعی آن تاثیر می گذارد.
وضعیتی که امروز صنعت رسانه یا نظام رسانه ای کشور دارد، بماند؛ اما فاجعه زمانی است که مسئولین متوجه تحولات جهانی صنعت رسانه باشند و برنامه ای نداشته باشند برای نسل اینترنت که بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهد.   

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *