واژه هاي كليدي در روزنامه نگاري

انتشار کتاب «واژه‌های کلیدی در روزنامه‌نگاری» را بايد به جامعه (حرفه اي و دانشگاهي) روزنامه نگاري كشور تبريك گفت. اين واژه‌نامه دو زبانه روزنامه‌نگاری که مهم‌ترین واژه‌های این رشته را در دو زبان فارسی و انگلیسی به صورت کاربردی و موجز توضیح می‌دهد، از آن دست کتاب هايي است كه هر دانشجوي رسانه و نيز خود روزنامه نگاران بايد آن را به عنوان یک کتاب همراهِ کاربردی داشته باشند. چراكه اين اثر دربر دارنده مفاهیم و اصطلاحاتی است که یک روزنامه‌نگار برای کار خود باید با آن‌ها آشنا باشد.
اين کتاب دو فهرست دارد. فهرست انگلیسی که مخاطب را
مستقیماً از واژه انگلیسی و به ترتیب حروف الفبا به سمت معادل آن و توضیحات فارسی هدایت می‌کند و فهرست فارسی که با توجه به جنبة آموزشی کتاب، مخاطب را به طبقه‌بندی موضوعی هدایت می‌کند: خبر، لیدنویسی، سبک‌های خبری، مصاحبه، روزنامه‌نگاری، نویسندگی و گزارش‌گری، تیترنویسی، طراحی و صفحه‌آرایی، ساختار رسانه و
دكتر توكلي كه هم استاد و صاحبنظر در اين حوزه هستند و هم تجربه اي ۳۰ ساله در روزنامه نگاري دارند، «درباره کتاب» نوشته اند: «کتاب سعی کرده از سویی به نیازهای علمی این حوزه – در محدوده عنوانی که دارد – پاسخ دهد و در عین‌حال برای روزنامه‌نگارانی که دغدغه کار روزانه با رویکردی علمی‌تر دارند، نیز مفید واقع شود. بر همین اساس جنبه‌های آموزشی کتاب نیز لازم است مد نظر قرار گیرد. به طور مثال، اگر واژه‌ای درباره نوع خاصی از لید مطرح شده، علاوه بر توضیح درباره آن، سعی شده تا حد امکان مثال‌هایی داخلی یا خارجی مرتبط با موضوع آورده شود تا کاربران در حوزه کار و عمل نیز بتوانند از آن‌ها الگوبرداری کنند. در میان کاربران کتاب شاید گروه سومی هم یافت شوند؛ مترجمان متون رسانه‌ای به‌ویژه آنهایی که با این حوزه آشنایی کمتری دارند.»

3 دیدگاه برای “واژه هاي كليدي در روزنامه نگاري

  1. سلام .ممنون از سايت خوبتون .ميشه در مورد پذيرش در مركز علمي كاربردي شهيد آويني توضيح بديد.پذيرش اين مركز از طريق دفترچه جامع علمي كاربردي است ؟
    ممنون.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *