رسانه ها و انتخابات

با نزديك شدن به موعد و موسم انتخابات، بحث رسانه و سياست مطرح مي شود. فارغ از شرايط سياسي موجود و بحث سياسي انتخابات، در مورد نسبت كلي رسانه ها و انتخابات مشكلي جدي وجود دارد كه خيلي ها پرواي گفتن دارند و با احتياط به آن ورود مي كنند.
عملكرد رسانه اي مناسب و موثر در مواجه با انتخابات (فارغ از شرايط سياسي و مباحث انتخاباتي روز) مستلزم يك فرهنگ سياسي مناسب است. اما متاسفانه رسانه ها نه تنها در جهت كمك به اين فرهنگ مناسب عمل نمي كنند بلكه آنرا دامن هم مي زنند.
از يك سو رسانه ها مي گويند بايد به شورآفريني و تبليغ نامزدها و گروه هاي سياسي بپردازند كه قابل درك است. اما در عين حال گفته مي شود كه وظيفه ما رسانه ها آن است كه مردم را آگاه كنيم كه به كانديداهايي كه وابسته به گروه ها هستند راي ندهند چون آنها وامدار گروه هاي سياسي هستند و منافع اين گروه ها را بر منافع مردم ترجيح مي دهند.
اين تعابير كه ظاهري مردم مدارانه دارند به شدت با يك فرهنگ سياسي سالم در تضادند. واقعيت اين است كه نظام رسانه اي يا فضاي حاكم بر رسانه هاي ما به مثابه سيستم، هنوز تعريف جامع و به اجماع رسيده اي از مقبوليت و مشروعيت فعاليت حزبي ندارد؛ چيزي كه بستر لازم براي كاركرد موثر رسانه هاست. هنوز در ذهن و نگاه رسانه هاي ما آداب بازي و ادبيات منازعه سياسي وجود ندارد.  
هنوز اين واقعيت بديهي مغفول است كه مجلس اساساً جاي لابيگري است و انتخابات مجلس جاي وزن كشي گروه هاي سياسي است و كانديداها نمايندگان گروه هاي سياسي هستند و بايد باشند چون در اصل گروه هاي سياسي بايد ديدگاه هاي مختلف موجود در جامعه را نمايندگي كنند.
وقتي بستر و فرهنگ سياسي مناسب وجود نداشته باشد، عملكرد تبليغات سياسي رسانه ها با مشكل مواجه خواهد بود. آن وقت رسانه ها در موعد انتخابات مي شوند شيپورچي كه نمي داند چطور شيپور بزند كه مردم خسته نشوند.

یک دیدگاه برای “رسانه ها و انتخابات

  1. با سلام
    آقای جهانشاهی
    خسته نباشید
    در مورد اون ایمیلتون پاسخ گفتم
    و اما در مورد این مطلب ،
    فعلا که صدا و سیما ، رسانه دولتی ما تبلیغات را به نفع برخی افراد شروع کرده ،
    واقعا حدو مرز بی طرفی کجاست؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *