درباره چكيده نويسي

فردا پايان اعلام شده مهلت ارسال چكيده ها براي همايش رسانه هاي اجتماعي است و استقبال خوب بوده است. چكيده ها و مقالات خوبي ارسال شده اند و البته هنوز همه چكيده ها به دستم نرسيده اند. اما به نظرم مي رسد در خصوص چكيده هاي رسيده چند نكته عرض كنم كه ياداوري اش به گمانم براي خودم و همه دانشجويان و محققان مفيد است: 

چكيده نويسي يك كار تخصصي است. هر خلاصه ۴۰۰ كلمه اي از يك مقاله چكيده آن نيست. استخوان بندي مقاله بايد در چكيده قابل رويت باشد. به عبارت ديگر لب لباب يك مقاله مي شود چكيده و آن براي اين است كه چكيده وار بدانيم مساله چيست، به چه روشي مورد تحقيق قرار گرفته و اهم دستاوردها كدامند. اين مهم هم تحقيقات را تسهيل مي‌كند و هم از تكرار جلوگيري مي شود.
متاسفانه پاراگراف اول برخي از چكيده ها توضيح واضحات است. زبان چكيده بايد نشان دهد كه مقاله علمي است. از طنازي هاي ادبي و تاكيدات ژورناليستي در بيان مساله بايد پرهيز كرد. بازهم گفتني است كه چكيده يك مقاله نشان مي دهد كه در مقاله شما چه چيزهاي مهم است: مساله شما، روش و نتايج كارتان. طول چكيده آنقدر مهم نيست كه به خاطر آن از اين موارد بزنيد. طول چكيده بستگي به نوع مقاله، حجم مقاله و حتي پيچيدگي كار هم دارد. اصل اين است كه چكيده وار بگوييد در مقاله چه كار كرديد.
البته چكيده انواع دارد و همه جا لازم نيست اهم نتايج بيان شده باشد. شما به عنوان محقق مي توانيد از زبان خودتان مقاله را توصيف كلي كنيد اما بايد مراقب بود از زبان و چارچوب علمي خارج نشد. اين زبان بايد در عنوان هم پيدا باشد.
عنوان برخي چكيده ها عنوان مقاله علمي نيست. مثلاً آموزش و رسانه هاي اجتماعي عنوان يك مقاله ژورناليستي شايد باشد اما عنوان يك مقاله علمي نيست. عنوان يك مقاله علمي بايد نشان دهد در مقاله شما به چه چيزي داريد نگاه مي كنيد. آموزش چي؟ بررسي چي؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *