همایش روز رسانه های اجتماعی برگزار شد

همایش روز رسانه های اجتماعی به خوبی و با استقبال علاقه مندان برگزار شد. این خوبی و گرمی البته نتیجه زحمات بی دریغ و دلسوزانه جواد افتاده و دکتر امامی است و دیگر دوستان از جمله مهدی مولایی و احسان پوری و … و البته اگر همراهی و همدلی دکتر شکرخواه نبود این جمع چنین سامان نمی یافت و باید از دیگر اساتید همراه هم قدردانی کرد از جمله دکتر نمک دوست، دکتر محکی، دکتر دوران و دکتر سلطانی فر که سخنان پایانی ایشان حرف دل خیلی ها که نه، حرف همه ما بود!
طبیعی است که انتقاداتی هم مطرح می شود، دوستی که پس از مدتها از دیدنش مشعوف شده بودم به همراه یکی دو تا از دوستان دیگر به سطح برخی مقالات ایراد داشتند که پایین است و حرف ها بدیهی است. همین قدر بگویم که مدت زمان ارائه مقالات کوتاه بود و ما از بین چکیده های رسیده ناچار به انتخاب بودیم و من از اول هم اصرار داشتم که چون این حوزه نوظهور است دوستانی که پایان نامه کار کرده اند مقاله بدهند چون پایان نامه های خوبی در این زمینه دفاع شده است. اما ظاهراً این دوستان کم لطفی کردند! ضمن اینکه انصافاً برخی مطالب برای همه بدیهی نبود و ثانیاً با توجه به نوظهور بودن این حوزه مطالعه توصیفی هم خیلی خوب و قابل استفاده است. حساسیت های این حوزه را باید در نظر داشت.
بهرحال اگر کسی در جریان حجم کار برپایی همایش آنهم همایشی تحت عنوان رسانه های اجتماعی که با همه سوء تفاهم هایش برای اولین بار در کشور برگزار می شود، باشد و همایش امروز را دیده باشد حقیقتاً به جواد افتاده و حسین امامی صد آفرین می گوید.

این یادداشت را هم برای ویژه نامه ای که به مناسبت روز رسانه های اجتماعی منتشر شد، نوشتم:

اين سومين بار است كه جهان، روز رسانه هايي را به جشن مي نشيند كه جهان ارتباطات را دگرگون كرده اند: رسانه هاي اجتماعي. رسانه هايي كه طبيعت يك سويه و متمركز و ساختار بالا به پايين رسانه هاي كلاسيك را شكسته اند و طرحي نو در ارتباطات شبكه اي در انداخته اند؛ ارتباطي كه در او، جمع دوستان با هم و همراه جهان پيرامون خود را تعبير مي كنند؛ اولويت ها را خودشان «لايك» مي كنند و با هم و براي هم تازه ها را تسهيم مي كنند و براي نگاه هاي هم كامنت مي گذارند.
از اين رو گرامي داشت سالانه رسانه هاي نوظهور اجتماعي، جشني جهاني است به مناسبت اجتماعي شدن رسانه كه خود انقلابي بزرگ است در زندگي مردم؛ چه اين اجتماعي شدن طبيعت رسانه اي، شيوه هاي ارتباطي را دگرگون مي كند، به رابطه ها ساخت تازه اي مي بخشد يعني كه نگاه ها را نو مي كند.
با رسانه هاي اجتماعي، زندگي جمعي وارد مرحله تازه اي مي شود چون گفتگوي جمعي به تبع نظام تازه تعين اولويتها و دروازه باني هاي نوظهور ديدگاه ها، رنگي تازه به خود مي گيرد و لذا «ژورناليسم» جامه اي نو به تن مي كند. رسانه هاي اجتماعي شيوه هاي توزيع خبري و فرهنگ مصرف رسانه اي را دگرگون مي كنند و شيفتي در پارادايم ارتباطات رسانه اي شمرده مي آيند.
طبيعت تعاملي و دو سويه رسانه هاي اجتماعي مبتني بر فرهنگ مشاركت و گفتگوست، فرهنگ روز و رو به رشدي كه خواست نسل امروز و در مختصات جهان امروز است. از اين روست كه گرامي داشت روز اين رسانه هاي نوظهور در بند مرز و براي مزد نيست، جشني مردمي و جهاني است كه تنها با يك پيشنهاد ساده شروع شد و كاربران زيادي از شهرهاي كوچك و بزرگي در چهار گوشه دنيا را به شور آورد: از لس آنجلس تا بارسلون و از آن سو تا توكيو. بسياري از همايش ها و نشست هاي ۳۰ ژوئن ۲۰۱۰ يعني اولين سالگرد گرامي داشت، به طور زنده در رسانه هاي اجتماعي منتشر شدند، از شهر زيباي ويكتوريا در كانادا تا سيدني در استراليا. گويي جهان منتظر پيشنهاد نامگذاري ۳۰ ژوئن به عنوان روز رسانه هاي اجتماعي بود.
امسال اما تهران نيز براي نخستين بار، يكي از ۴۱۴ شهري است كه امروز (۱۰ تير مصادف با ۳۰ ژوئن) را گرامي مي دارد. مفتخريم كه در سومين سالگرد جهاني روز رسانه هاي اجتماعي، ما نيز در كنار جهانيان اين روز را در قالب همايشي علمي به هم انديشي مي نشينيم تا آسيب ها را بشناسيم و فرصت ها را غنيمت بدانيم.

3 دیدگاه برای “همایش روز رسانه های اجتماعی برگزار شد

  1. من هم به شما خسته نباشید می گم
    و به نظرم با وجود محدودیت های جامعه ما برای رشد این نوع رسانه ها ، همایش روز رسانه های اجتماعی خواست و جایگاه واقعی این رسانه ها را بیشتر نمایاند
    امیدوارم که این حرکت خودجوش و علمی ادامه داشته باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *