رسانه انحصاری دیگر توهم است. مصاحبه با شفقنا
سه شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۶
امید جهانشاهی، دکترای مدیریت رسانه در گفت و گو با شفقنا رسانه:
آیندهپژوه در سناریونویسی عوامل کلیدی و پیشرانهایی را شناسایی و احصاء میکند که در شکلگیری احتمالات آینده مؤثرند.
این احتمالات پیش رو یا سناریوها به کار مدیران میآید تا براساس آنها برنامهریزی پیشدستانه داشته باشند تا بتوانند با توجه به تحولات آینده جایگاه موفقی داشته باشند.
همهی سازمانهای رسانهای بزرگ جهان به شدت برای حضور در پلتفرمهای مختلف جدید و اجتماعی سرمایهگذاری کردهاند. خیلی از سازمانها از ۲۰۰۹ سردبیر رسانههای اجتماعی تعیین کردهاند. اما ما از این جهت بسیار عقب و بیبرنامه هستیم.
ما باید دربارهی نگاه به صنعت رسانه و ژورنالیسم به یک تفاهم جمعی برسیم. این «ما» شامل محققان، اصحاب قدرت و روزنامهنگاران است.
همه ما باید دربارهی این که ژورنالیسم به طور کلی به چه کار میآید و برای چیست یا مؤسسهی رسانهای چگونه جایی است و چه می کند و چه جایگاهی در ساخت قدرت دارد، به یک تفاهم جمعی برسیم.
جامعهی سالم نمیتواند بدون روزنامهنگاری وجود داشته باشد، روزنامهنگاری ستون فقرات یک جامعه سالم است.
برای این که رسانهها کارکرد خودشان را داشته باشند، باید بقیه نهادها هم کارکرد خودشان را داشته باشند.
وجود احزاب بزرگ و ریشهدار در جامعه و وجود دانشگاه مستقل و نهادهای مدنی لازمهی وجود روزنامهنگاری توانمند است.
وقتی یک صنف قدرتمند حرفهای نیست خیلی از روزنامهنگاران میشوند پیاده نظام حزبی و جناحهای سیاسی سود میبرند.
تحول به این گونه است که در آینده رسانهای که اجتماعی نباشد، رسانه نیست. همین امروز هم میتوان گفت مؤسسهی رسانهای که در اینترنت حضور ندارد، نام مؤسسهی رسانهای روی آن نمیتوان گذاشت.
منظور این نیست که مثلا در فلان تاریخ روزنامه و تلویزیون نابود شود و دیگر وجود ندارد. خیر. بلکه مسئله این است که جایگاهشان در سبد رسانهای دنیا در حال کاهش است.
میگویند آیندهی اینترنت، تلویزیون است و این کنایه از آن است که در آینده، ویدئو در اینترنت قوی میشود. اقبالی که دارد از ویدیو آنلاین میشود فشاری جدی برای آینده برودکست است.
تردید نکنید ما در آینده شاهد یک فضای متکثر رسانهای خواهیم بود. رسانه انحصاری بودن دیگر توهم است و این را همه به خوبی دریافتهایم.
برندهای رسانهای سرمایههای کشورند. سرمایهها و منابعی که قدرت نرم تولید میکنند. اعتماد ایجاد میکنند.
باید مکانیسمهایی برای مدیریت رسانهها ایجاد کرد که مهمترین آنها نظارت خود انجمن صنفی و مقررات بهروز و حمایت کننده از استقلال و نقد و پرسشگری و بازدارنده برای توهین و تندروی است.
نظر دهید