درباره شبکه های اجتماعی–نشست تخصصی در دانشکده خبرگزاری فارس

Date جمعه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

گزارش بیست و سومین نشست تخصصی دانشکده خبرگزاری فارس که با موضوع نقش شبکه های اجتماعی در انتخابات برگزار شد، آکنده از اشتباهات جدی بود. اگرچه این اشتباهات اصلاح شدند اما متاسفانه سایت های دیگری که همان نسخه نخست را رفته بودند، اشتباهات جدی و عجیب خبرنگار فارس را رفع نکردند. مثل اینجا. متن سخنان بنده که اصلاح شدند به شرح زیر است:

در این نشست مدیر گروه آینده پژوهی صداوسیما گفت: اینترنت به قدری همه عرصه ها و صنایع را از خود متاثر کرده است که می توان دنیا را به دنیای قبل از اینترنت و بعد از اینترنت تقسیم کرد. با اینترنت همه صنایع وارد زمانه و زمینه دیگری شده اند. روندپژوهی صنعت رسانه نشان داده است که رسانه های جدید و اجتماعی با رشد انفجاری مواجهند و صنعت روزنامه به شدت رو به افول است. از ۲۰۱۵ به این سو صنعت پخش تلویزیونی نیز زیر فشار اینترنت است و در آینده ما شاهد ورشکستگی برخی تلویزیون های تجاری خواهیم بود چون روندها حاکی از رشد اقبال به ویدیو آنلاین است.

امید جهانشاهی افزود: البته هنوز رسانه اول دنیا تلویزیون است و این به خاطر قدرت تصویر که اغواگر است و الگوهای فرهنگ مصرف که مثلا خانواده دوست دارند دور هم برنامه های تفریحی را تماشا کنند است. البته دلایل متعددی وجود دارد مثل بیسوادی بسیاری مردم در کشورهای جهان سوم و یا فقدان زیرساختهای لازم برای اینترنت که باعث شده رسانه غالب در دنیا هنوز تلویزیون باشد. البته اقبال مردم به تلویزیون عمدتا برای برنامه های سرگرمی است و خبر تلویزیونی شیب رو به نزولی را شاهد است.

جهانشاهی اظهار داشت: با توئیتر به تعبیر هرمیدا خبر ما را همچون هوایی که تنفس می کنیم در بر گرفته است. امروز با این گوشی های تلفن هوشمند خبر در مشت ماست و خودش به سراغ ما می اید و دیگر نیازی نیست که مخاطب منتظر ساعت پخش بخش خبری باشد. لذا همه سازمان های خبری مطرح جهان استراتژی های رسانه های اجتماعی را تدوین کرده اند و در بستر ها و بخصوص توئیتر حضور جدی دارند چون توئیتر نقش جدی و محوری در خبر دارد. تا انجا که گفته می شود به اصطلاح خبر همان توئیت است. یا خبر همان چیزی است که توئیت می شود.

در ادامه این نشست تخصصی امید جهانشاهی اظهار داشت: با وجود ظرفیت ها و خدماتی که رسانه های اجتماعی به مردم کشورهای مختلف کرده و می کنند، توجه داشته باشیم که برخی محققان نگرانی های جدی را در خصوص آینده بشر با توجه به این روند تغییر الگوهای مصرف خبری ابراز کرده اند. آنها معتقدند آگاهی بشر نسبت به مسائل اساسی جامعه اش کمتر می شود چون بسیاری از انچه در این رسانه ها وجود دارد اضافه بار اطلاعاتی است. معمولا خبرهای جدی در حجم انبوه خبرهای سرگرم کننده و جذاب گم می شوند و تحلیل ها در میان خبرهای کوتاه و گذارا کسالت بار به نظر می رسند. مدیر گروه آینده پژوهی صداوسیما گفت: نکته دیگری این منتقدین مطرح می کنند این است که سبک زندگی، ساختارهای ذهنی و مدل های ارتباطی انسان بسیار تدریجی تغییر می کند اما امروز شاهد تغییرات انفجاری فناوری هستیم. در جوامع مختلف ادمی همیشه با باورها و ارزشهای خود زندگی کرده اما این فناوری متحول و گسترده و فارغ از ارزش با نظام فرهنگی انسان امروز چه خواهد کرد؟ این پرسشی است که الان دارد در دنیا مطرح می شود و بحث می شود.

گزارش نشست در خبرگزاری فارس

هیچ پاسخ به “درباره شبکه های اجتماعی–نشست تخصصی در دانشکده خبرگزاری فارس”

    نظر دهید

    XHTML: برچسب های مجاز: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>