معرفی کتاب “مدیریت سازمان‌های رسانه‌ای در BBC و CNN”

معرفی کتاب “مدیریت سازمان‌های رسانه‌ای در BBC و CNN

نویسنده: “لوسی شانکلمن” . مترجم: دکتر ناصر بلیغ. انتشارات: طرح آینده، برای اداره کل تحقیق و توسعه صدا. ۱۳۸۲

زحمت تلخيص را دوست خوبم بهنام رضاقلي زاده كشيده بود.

 

کتاب “مدیریت سازمان‌های رسانه‌ای در BBC و CNN“، توسط “لوسی شانکلمن” به رشته تحریر درآمده است. این کتاب را دکتر ناصر بلیغ ترجمه و اداره کل تحقیق و توسعه صدا آن را در سال ۱۳۸۲ منتشر کرده است. کتاب دارای ۱۲ فصل است که در مورد ساختار، مدیریت، اهداف، استراتژی، ماموریت‌ها، فرهنگ سازمانی و موارد مشابه در BBC و CNN بحث می‌‌کند. در این نوشتار ، خلاصه‌ای از کتاب مذکور  در دو بخش ارائه می‌شود: بخش اول که در مورد BBC است‌ و بخش دوم که به CNN اختصاص دارد.

بخش اول: BBC

شرایط زمان بنیانگذاری

شرکت پخش برنامه بریتانیا به عنوان یک پخش کننده انحصاری برنامه رادیویی در سال ۱۹۲۲ میلادی بنیانگذاری شد. سازمانی که اکنون بنگاه پخش برنامه بریتانیا بي بي سي نامیده می شود، در سال ۱۹۲۷ میلادی شکل گرفت. زمانی که پس از بحث‌‌های داغ و طولانی پارلمانی در مورد نحوه کارکرد این سازمان با عنوان “بنگاه” مجدداً راه اندازی شد و اجازه نامه سلطنتی برای فعالیت، ابتدا به مدت ۱۰ سال، به بنگاه واگذار شد.

در آن زمان هم مانند اکنون، بودجه بي بي سي از محل دریافت هزینه مجوز تامین می شد، حق پخش آگهی نداشت و به دقت تحت کنترل دولت بود. احساس غالب آن بود که رادیو قدرتی بی سابقه برای دسترسی به مخاطبان انبوه دارد و آنقدر خطرناک است که نمی‌توان آن را به عنوان یک رسانه، در دستان صاحبان منافع تجاری بدون کنترل رها کرد. این وضع تا سال ۱۹۵۵ بدون تغییر اساسی ادامه یافت. یک کانال تلویزیونی آزمایشی در سال ۱۹۳۶ راه اندازی شد (در آن زمان به جای بیننده، اصطلاح نگاه کننده به کار می رفت).

در دوران جنگ جهانی دوم، پخش برنامه تلویزیونی قطع شد (مجدداً در سال ۱۹۴۶ آغاز شد) اما فعالیت‌های رادیو در تمام این مدت ادامه یافت. این فعالیت‌ها بذر نگرش‌‌های ملی فعلی در مورد این سازمان را پاشیدند. سرویس‌‌های داخلی و خارجی بي بي سي در زمان جنگ، یک منبع مورد اطمینان و محبوب کمدی، سرگرمی و همچنین اخبار قابل اعتماد و بی طرفانه بود. این سازمان پس از جنگ به شکل یک سازمان بسیار قوی در داخل و خارج کشور ظاهر شد، که نفوذ و تاثیری جدی در امور اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور داشت. در سال ۱۹۶۲ دومین کانال تلویزیونی ملی افتتاح شد.

 

 

ادامه مطلب

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *