تبلیغات سیاسی در ایران

«آموزش بجای تبلیغات» عنوان گفت‌و‌گويي با دکتر پاکدهی استاد دانشگاه علامه است درباره تبليغات در سايت همشهري آموزش:

ـ زمینه شکل گیری معنای منفی از تبلیغات سیاسی، تقریبا به سابقه جنگهای داخلی و مذهبی، قرن ۱۷ ایالات متحده و قاره جدید باز می‌گردد. مهاجرین اغلب پروتستان‌ها بودند که آئین جدید مبتنی بر مسیحیت را ترویج می‌کردند. کلیسای کاتولیک واتیکان در مخالفت با این مسئله قرار داشت. جنگهای طولانی بین کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها به جنگ‌های سی ساله معروف است. دراین زمان پاپ گریگوری شانزدهم  پی به جنگ‌های بی نتیجه می‌برد و راه، روش و شیوه جدیدی را پیشنهاد می‌کند؛ جنگها به صورت خشونت آمیز نتیجه‌ای در بر ندارند و می‌توان با شیوه‌های تبلیغی و ترویجی این کار را انجام داد. به دنبال آن، از مسئله تبلیغات بهره می‌گیرد و در نهایت این نوع تبلیغات به عنوان تبلیغات پاپی معروف و مشهور شد. این شیوه برای کاتولیک‌ها معنای مثبت و برای جبهه مخالف یعنی پروتستان معنای منفی، توهین آمیز و تحقیرآمیز داشت که با واژه‌هایی نظیر دروغ، فریب، نیرنگ و مغز‌شویی برابری می‌کرد.
ـ درست است که جامعه ما جامعه ای با نام جمهوری اسلامی‌است ولی به نظر می‌رسد بسیاری شاخص‌های نظام سرمایه داری نیز در کشور وجود دارد. در دهه های گذشته ما ابتدا نفی تبلیغات را تا اوائل دهه ۷۰ داریم و بعد از آن  تبلیغات محدود و بعد تبلیغ  به شکل بی حد و حصر است. هم اکنون تلاش‌هایی انجام می‌شود که تبلیغات سیاسی و بازرگانی تعارضی با ارزشها و هنجارها نداشته باشد ولی عملا موفقیتی نداشتیم. کافی است نگاهی به تبلیغات سیاسی داشته باشیم زمانی‌که کاندیدای راهیابی به مجلس به ترفندهایی نظیر خرید آراء به اشکال مختلف یا تحریک و تهیج مخاطبان و مردم متوسل می‌شود.
ـ مهمترین مسئله‌ای که در تبلیغات جامعه، ما با آن روبرو هستیم، جنبه تقلیدی آن است. تبلیغات تجاری و سیاسی به اشکال مختلف تقلیدی هستند. حتی آهنگها رنگها، پوسترها  کاملا تقلیدی و بر گرفته از آگهی های خارجی  است. در واقع آن خلاقیت و توانایی هنری خاص وجود ندارد. همان‌گونه که در عرصه های علمی‌ کپی برداری از آثار خارجی را می‌بینیم، در تبلیغات نیز با این  مسائل  روبرو هستیم.
ـ می‌توان از تضعیف خردگرایی و دموکراسی به عنوان پیامد تبلیغات سیاسی در رسانه‌ها یاد کرد. آنچه در نظام سرمایه داری در اشکال گسترده شکل گرفته، امکان انتخاب فرد شایسته و مناسب را کم و محدود می‌کند. به عبارت دقیقتر حجابی برای خردگرایی، عقلگرایی و روشنگری است.

متن کامل

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *